snelheid

Stel hier je vragen in het Nederlands.
Je zult sneller (en misschien betere) antwoorden in de engelstalige "boards" krijgen. TIP: je kunt je "profile" ook op Nederlands instellen.
Hans
Newbie
Newbie
Posts: 1
Joined: July 26th, 2010, 4:42 am

snelheid

Post by Hans »

Hallo mensen hier met Hans mijn snelheid dat zakt steeds terug en dan is het weer goed en dan weer niet kan iemand mijn zeggen waar dat aan ligt alvast bedankt gr Hans :'(
User avatar
shypike
Administrator
Administrator
Posts: 19774
Joined: January 18th, 2008, 12:49 pm

Re: snelheid

Post by shypike »

Een beetje meer uitleg kan geen kwaad.
Ik maak me en nu maar gemakkelijk van af: je internet provider is te langzaam of doet aan afknijpen van Usenet (UPC?)
Edw1nS1984
Newbie
Newbie
Posts: 2
Joined: July 27th, 2010, 4:55 pm

Re: snelheid

Post by Edw1nS1984 »

klinkt als iets wat niet echt aan je client kan liggen.. Heb je het ook als je via een andere methode iets download?  (bijv. via HTTP/FTP )
Martha1
Newbie
Newbie
Posts: 1
Joined: July 30th, 2010, 8:32 am

Re: snelheid

Post by Martha1 »

Bij mij is UPC duidelijk het probleem. Aangezien het probleem zich met meerdere programmas voordoet.
Niks aan te doen....ja, andere provider.
User avatar
shypike
Administrator
Administrator
Posts: 19774
Joined: January 18th, 2008, 12:49 pm

Re: snelheid

Post by shypike »

Je kunt eventueel experimenteren met het SSL type in Config->Switches.
We hebben ooit op verzoek van andere UPC klanten SSL variaties toegevoegd.
Blijkbaar was dat genoeg om UPC op een dwaalspoor te brengen.
ron7623
Newbie
Newbie
Posts: 2
Joined: August 5th, 2010, 12:57 pm

Re: snelheid

Post by ron7623 »

Net als Hans heb ik ook te maken met een vertraging van de snelheid. Mijn provider is Ziggo en ik gebruik XSNews als payserver.
Tot Juli liep alles perfect (constante downloadsnelheid), maar na de upgrade van de snelheid (tot 80Mb) loopt het niet meer lekker. Als ik een download start wordt de maximale snelheid wel gehaald (tot bijna 10MB/s), maar na verloop van een paar minuten begint de snelheid te dalen en zakt tot onder de 1 MB/s). De tips in de SAB Wiki  heb ik al geprobeerd, maar dat helpt niet. Aan de PC ligt het niet (Intel i7-920, 6GB intern), die kan het prima bijhouden.

Kent iemand dit issue en heeft er ook een oplossing voor gevonden?

Alvast bedankt voor een reactie!
Ellay
Newbie
Newbie
Posts: 5
Joined: January 2nd, 2010, 5:22 am

Re: snelheid

Post by Ellay »

Je zou eens een andere usenet client kunnen proberen, dit om te kijken of dat het aan de client of je hardware ligt!.
Zet er ook eens het account van ziggo zelf bij.
ron7623
Newbie
Newbie
Posts: 2
Joined: August 5th, 2010, 12:57 pm

Re: snelheid

Post by ron7623 »

Nav. eerdere reactie heb ik eerst een andere client gebruikt, NNTPGrab. De downloadsnelheid is hiermee wel constant, maar op een duidelijk lager niveau (6-7 MBs) ; daarmee worden de maximale mogelijkheden dus nog niet benut. Het gebruik van de Ziggo (nieuwsgroep)server levert ook niets op : snelheid van deze server wordt geknepen op max. 15 Mbs, dus ver onder de mogelijkheden van de 80 Mbs verbinding.

Overigens haalt mijn notebook elders in het netwerk (ook met SABnzbd en ook met XSnews als payserver) ook dte top niet (ca.5-6 MBs), maar is wel redelijk constant op deze snelheid.

Ik blijf zoeken, al heb ik momenteel weinig aanknopingspunten ; wie heeft er nog suggesties?
scorpius
Newbie
Newbie
Posts: 6
Joined: August 14th, 2010, 7:29 pm

Re: snelheid

Post by scorpius »

Misschien moet ik ook even inhaken. Ik heb vanmiddag Sabnzb op mijn Linux servertje geïnstalleerd en een aantal zaken gedownload en de snelheid in de gaten gehouden. Ik merk toch dat ie langzamer is dan wanneer ik met de PC download.

Internet: Ziggo 80Mb (Ubee modem)
Newserver: Giganews (onbeperkte snelheid) over SSL
Linux doosje: Pentium 4HT 3Ghz. met 512Mb geheugen
Netwerk: gigabit Ehternet op een Draytek 2130 highspeed router (gigabit WAN poort)

Voordat ik Sabnzb gebruikte (vanmorgen zeg maar) haalde ik met gemak de volle mep: 80Mb/s. Soms zakt de snelheid om onduidelijke reden wel wat weg, maar dat herstelt zichzelf altijd wel weer. Ik vermode dat dat aan Ziggo ligt. Ik heb dat in het verleden ook wel eens gezien. Maar het belangrijkste is dat ie de meeste tijd die snelheid wel haalt.

Nu met Sabnzb deed ie de eerste keer nog net geen 40Mb/s. Na een beetje rommelen met de instellingen is het ietsje beter maar het kwam niet boven de 48Mb/s. Wat heb ik aangepast:
artikel cache op 70Mb gezet
aantal connecties eerst terug naar 20, maar toch maar weer op 30 gezet.

Op de PC deed ik altijd 30connecties naar de server. Ik heb eigenlijk niet echt een idee bij het aantal connecties. Als ik erop zoek, kom ik steeds bij een stuk of 10 maximaal, maar nergens staat er iets dat het aantal connecties relateert aan de snelheid van je internet verbinding. Ook zal de snelheid van je PC een factor zijn. Ik ben bv overgestapt op Newsbin op de PC omdat Grabit zich compleet verslikte in het parren en unrarren. Dat ging allemaal op 1 core (ik heb een quadcore in de PC zitten). Zijn er bepaalde richtlijnen/vuistregels voor het bepalen van het aantal connecties?

Is mijn servert(je) de beperkende factor? Een P4 is een oud beestje, en hij staat best te stampen. Zou ik 'm moeten opwaarderen naar een duocore of misschien een goedkope AMD 3- of 4 core? En dan iets van 2Gb geheugen zodat ie een beetje ruimte heeft? Iemand ervaring met zoiets?
Overigens moet mijn Linux doosje ook nog voor NAS spelen, maar nu krijgt ie écht wat te doen...ik denk dat die P4 een beetje te krapjes is.
User avatar
shypike
Administrator
Administrator
Posts: 19774
Joined: January 18th, 2008, 12:49 pm

Re: snelheid

Post by shypike »

SABnzbd is nogal CPU hongerig.
Maar mogelijk is bij jou Ziggo de beperkende factor.
Ik ben zelf de gelukkige bezitter van een 100Mbit glasvezel aansluiting.
Met een bescheiden Atom230 WHS server haal ik 6 MByte/sec en met
een 4 jaar oude AMD Athlon 3000+ doos met Ubuntu haal ik 9 MByte/sec.
Mijn 1 jaar oude Windows 7 doos haalt de maximale 11 MByte/sec.
Last edited by shypike on August 15th, 2010, 7:51 am, edited 1 time in total.
Iemanddos
Newbie
Newbie
Posts: 12
Joined: November 25th, 2009, 12:48 pm

Re: snelheid

Post by Iemanddos »

Als je SSL gebruikt is CPU een groot probleem ja.

Hoe heb je de buffer settings?
Krijgt hij soms geen toegang tot de harde schijf? (buffer verhogen)
Zit je geheugen vol? (buffer verlagen)

Maar ja, de FUP van die providers kan na een aantal uren downloaden lastig gaan doen.

(fair use policy)
User avatar
shypike
Administrator
Administrator
Posts: 19774
Joined: January 18th, 2008, 12:49 pm

Re: snelheid

Post by shypike »

Toen ik nog Ziggo had, heb ik nooit problemen gehad met de FUP.
Toen wilde ik me nog wel eens helemaal suf downloaden.
ErikBrown
Release Testers
Release Testers
Posts: 118
Joined: December 20th, 2009, 1:25 am
Location: Home

Re: snelheid

Post by ErikBrown »

Hi ron7623,

Toen de snelheid terug liep, heb je toen het aantal actieve verbindingen gecontroleerd? Als de nieuws server detecteert dat er te veel verbindingen in gebruik zijn, dan verlaagt SABnzbd het aantal verbindingen. Normaal probeert SABnzbd na een paar minuten weer of het die ge-deactiveerde verbinding weer kan gebruiken. Maar soms gaat dat laatste bij mij niet goed. Ik heb normaal maximaal 8 verbindingen maar dat loopt soms terug tot zo'n 3 of zo. Als dat gebeurd, dan wacht ik tot de download queue leeg is en dan verwijder ik alle files uit de cache folder. Daarna gaat het weer goed voor een tijdje.
User avatar
injectx
Release Testers
Release Testers
Posts: 44
Joined: February 22nd, 2008, 2:46 pm

Re: snelheid

Post by injectx »

Heb sinds kort weer een Freenas server in huis staan, werkt echt perfect, embedded install met flash kaartje en Sabnzbd met Sick Beard draaien, top!

Heb zelf een Ziggo 15Mbit abbo (sinds kort upgrade) en mijn max. ligt dan tussen de 1,65 en 1,8MB/sec. in Sabnzbd. Maar sinds kort schommelen deze downloads. Meestal blijft ie een paar minuutjes op 1,7MB hangen en daarna krijgt ie weer even een enorme domper naar 450KB en weer terug omhoog. Raar, dacht eerst dat het aan de Freenas server lag maar heb Sabnzbd ook op de MacPro geïnstalleerd met hetzelfde resultaat.

Aan de internet verbinding ligt het niet want als ik een BBNed testfile van 1GB download is alles mooi constant 1,8MB/sec.

Ik denk dus inderdaad dat Ziggo het usenet een beetje aan het reguleren is (lees=afknijpen). Best jammer want ik haalde normaal echt heerlijk constante snelheden en heb altijd Eweka gebruikt en sinds een jaartje Hitnews (ietsje goedkoper).

Maar ben blij dat ik er nu uit ben waar het aan ligt :)
Iemanddos
Newbie
Newbie
Posts: 12
Joined: November 25th, 2009, 12:48 pm

Re: snelheid

Post by Iemanddos »

Het is meer dan logisch dat de bandbreedte een beetje gereguleerd wordt.
Er is tenslotte ook een FUP van 5X gemiddeld.
Post Reply